Kişinin yasevimliığı topluluk zarfında kıymeti olan , kapasite, ekonomi ve vesair davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tübaşöğretmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakarak insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğişme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok teşhismı binalabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin lakinçlarına uygun ) bileğişme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakarak;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının istenilen yönde bileğiştirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğişme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç bel kemiği öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı cümle kültürler bâtınin özdeşdır. Amaçların içeriği ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakarak bileğişebilir, ancak sürecin doğbeyı bileğişmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca biriyi filozof ve terbiyeci, eğitimin ne evetğuna dayalı farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin ikrar edilen standart teşhismı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğişikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın zarfında eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğişikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, âdem evladı bâtınin ömür boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere uygun olabileceği kadar istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin işletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği kadar vürutigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, eğitim bilimi merkezleri kadar mekânlarda maruz eğitim bilimi formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Doğrusu eğitim bilimi yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi edinmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belli bir niyet ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise kendiliğinden vüruten ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir sistem olarak ele alındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç bel kemiği ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Kaynak; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel kadar fiziksel unsurlardır. Müddetç; ekol zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, mezuniyet, sınav meyveları kadar istenilen davranış bileğişiklikleridir.
Bir cevap yazın